Urban Explorers Festival 2012: Streetlevel

Urban Explorers Festival 2012: Streetlevel

De tentoonstelling Streetlevel bevat vier heel verschillende videowerken die één ding gemeen hebben: ze gaan over de menselijke verplaatsing op straat. Elk vanuit een heel eigen benadering.

1. Dirk Hendrikx: Who is afraid of a work of Aard? (2012), DV, geen geluid, 02’47 min.
Dirk Hendrikx (B) confronteert zijn eigen lichaam hardhandig met de omringende fysieke wereld. Schijnbaar stuurloos rolt hij achterwaarts door straten, tegen bloembakken, stoepranden en ander straatmeubilair. De titel verwijst zowel naar zijn alterego (Aard) als naar de wereld zelf. De gekozen technische kwaliteit van het werk lijkt te stammen uit langvervlogen tijden. Toch is de video pas dit jaar tot stand gekomen. (http://dirkhendrikx.be/)
2. Adam Norton: Camouflage Suit Experiment (2007), DV, geluid, 19’58 min.
Adam Norton (AUS) is gefascineerd door de machteloosheid van de mens tegen zijn toekomst. De wetenschap (Big Science) ontwikkelt zich volgens haar eigen logica, met eigen doelen en volgens patronen die voor de individu even onvoorspelbaar als bepalend zijn. Het werk van Adam Norton is bedoeld om bescherming te bieden tegen aanvallen uit onzekere hoeken. In dit werk maakt hij zich onzichtbaar, probeert hij visueel op te lossen in zijn omgeving. (http://adamnorton.net/)
3. Frans van Lent: Dubbel (2006/2012), DV, geluid, 14’39 min.
Frans van Lent (NL) brengt in het werk Dubbel de fysieke ervaring van het lopen zo dicht mogelijk bij de kijker. Het werk is opgenomen met twee los in de handen gehouden DV-camera’s. De films werden over elkaar tot één beeld gemonteerd.
De wandeling vond plaats in Berlijn: U-bahn station Schlesisches Tor, Schlesische Strasse, Falckensteinstrasse, Goerlitzerstrasse, Oppeinerstrasse, U-bahn station Schlesisches Tor. (https://fransvanlent.nl)
4.Nesa Paripović: NP77 (1977), orig.: 8 mm-film, geen geluid, 20’53 min.
Nesa Paripovic (SRB) maakte de film NP77 in 1977. In 5 verschillende hoofdstukken doorkruist de kunstenaar te voet delen van Belgrado. Hij loopt in rechte lijnen, dwars door tuinen, over muren, over daken. Hij trekt zich weinig aan van wat hem op zijn weg komt.
Afgezien van een commentaar op de dwingende aard van bebouwing en de stedelijke structuur is het ook te beschouwen als een daad van verzet tegen het toenmalige politieke regime.